Test opon zimowych ADAC 2018/2019 w rozmiarze 175/65R14

2018-10-12 11:10:15

Koniec lata oraz początek jesieni to okres w którym coraz częściej zaczynamy myśleć o zakupie opon na zimę. Co roku wielu kierowców zastanawia się jakiego producenta powinni wybrać. Można posiłkować się opiniami innych kierowców bądź też profesjonalnymi testami.

Jeden z takich testów przeprowadził niemiecki ADAC. W tym roku testowane były opony zimowe w rozmiarze 175/65R14. To wciąż bardzo popularny rozmiar wśród mniejszych aut. O wynikach testu możecie przeczytać poniżej, a dokładniejsze oceny znajdują się w tabeli.

 

Tabela z ocenami ADAC (175/65R14):

 

Model

Ocena ADAC

Na suchym Na mokrym Na śniegu Na lodzie Poziom hałasu Opory toczenia

Trwałość

Składowa oceny

15%

30% 20% 10% 5% 10%

10%

Continental WinterContact TS860

 +

+

+ + + O +

+

Dunlop Winter Response 2 + + + + + O +

+

Firestone Winterhawk 3 O + O + + O + +
Nokian WR D4 O O + O + Θ + +
Goodyear UltraGrip 9 O O + O + O +

++

Dębica Frigo 2 O O O + + O +

+

Esa+Tecar Super Grip 9 O + + O + O +

+

Sava Eskimo S3+ O O O + + O +

+

Vredestein Snowtrac 5 O + O + + Θ +

+

Pirelli Cinturato Winter O O + + + O +

O

Semperit Master-Grip 2 Θ Θ + + + Θ +

+

Nankang Snow SV-3 + O O

+

Legenda:

++          bardzo dobrze

+             dobrze

O            zadowalająco

Θ            wystarczająco

–             niedostatecznie

 

Wśród 12 przetestowanych opon znajdują się dwie, które zasłużyły na pozytywną ocenę „DOBRĄ” na koniec testu. Należą do nich: Continental Winter Contact TS860 a także Dunlop Winter Response 2. Obie opony osiągnęły podobne wyniki we wszystkich testowanych kategoriach. Każda z nich poradzi sobie zarówno w warunkach typowo zimowych (śnieg, lód) oraz na mokrym czy nawet suchym asfalcie  zapewniając przy tym zadowalający komfort podróżowania.

Tuż za nimi znalazła się opona Firestone Winterhawk 3 która posiada nieznacznie gorsze parametry zachowania na mokrym asfalcie. Z racji aż 30% udziału tego parametru w końcowym wyniku uzyskała ona ocenę ZADOWALAJĄCĄ. Pomimo porównywalnego zachowania na mokrej nawierzchni do 2 czołowych modeli Nokian WR D4 znalazł się na kolejnym miejscu z uwagi na gorsze parametry na śniegu oraz suchym asfalcie.

Na kolejnych miejscach znajdują się dwie opony z grupy Goodyear, topowy model Goodyear UltraGrip 9 oraz polska Dębica Frigo 2. Wyniki testu pokazały, że są to opony o zbliżonych parametrach, które różnią się zachowaniem na mokrym (lepszy Goodyear) oraz na śniegu (lepsza Dębica). Ponadto Goodyear jako jedyna opona w teście uzyskała bardzo dobry wynik w kategorii trwałości.

Esa+Tecar Super Grip 9, Sava Eskimo S3+, Vredestein Snowtrac 5 oraz Pirelli Cinturato Winter to modele które wypadły dość porównywalnie. Wszystkie dobrze sprawdziły się na lodzie oraz śniegu, a także bardzo podobnie na mokrej oraz suchej nawierzchni. Jedyną oponą wyróżniającą się z całego testu jest Pirelli, która uzyskała najgorszy wynik jeśli chodzi o trwałość bieżnika.

Ze wszystkich testowanych opon tylko 2 nie osiągnęły dobrej oceny ogólnej testu.

Semperit Master-Grip 2 z pewnością dobrze poradzi sobie w warunkach iście zimowych, lecz wyraźnie będzie gorsza na suchym asfalcie. Na końcową ocenę z pewnością miał udział także niski komfort podróżowania na tych oponach.

Najniżej został sklasyfikowany produkt marki Nankang Snow SV-3. Pomimo dobrego zachowania opony na suchym asfalcie  nie udało się jej uzyskać lepszego wyniku ze względu na najgorsze właściwości jezdne na śniegu, lodzie oraz mokrej nawierzchni. Jako jedyna opona w całym zestawieniu nie osiągnęła także dobrego rezultatu w oporach toczenia, co również miało znaczenie przy końcowej ocenie.

Podsumowując. Każdy producent wciąż musi pracować nad swoimi produktami aby sprostać oczekiwaniom klientów oraz pozostać na czołowych miejscach w testach. Nie inaczej było w tym przypadku. Tegoroczni zwycięzcy to modele które od lat cieszą się dużym zaufaniem oraz popularnością. Niemniej jednak najlepsi producenci nie mogą spocząć na laurach, ponieważ konkurencja również udoskonala swoje produkty, które okazują się nie odbiegać znacząco od topowych koncernów.