16/10/2023

Testy ADAC opon zimowych 2023/2024 w rozmiarze 205/60R16

Tegoroczny wrzesień zaskoczył wszystkich mieszkańców naszego kraju okazując się najcieplejszym w całej historii pomiarów. Co więcej, dość niespodziewanie był nawet cieplejszy od czerwca. Jednak już na początku października pogoda znacząco się zmieniła i miejscami pojawiły się nawet przymrozki. Wkrótce powinno przyjść również większe ochłodzenie, a wraz z nim niewykluczone mrozy i opady śniegu.

Należy więc odpowiednio przygotować swoje auto do zimy m.in. wyborem odpowiedniego ogumienia. W tym roku niezmiennie z pomocą przychodzi niemiecki AutomobilKlub ADAC. Nasi zachodni sąsiedzi przebadali tym razem kilkanaście modeli opon w dwóch rozmiarach.

Pierwszy z nich to 205/60R16 w indeksie prędkości H – czyli do 210km/h. Taki rozmiar montowany jest obecnie nie tylko w małych SUVach lub crossoverach (Kia xCeed, Dacia Sandero Stepway, Renault Captur VW T-Roc itp.), ale także w niektórych autach klasy średniej a nawet kompaktach jak np. Ford Focus, Opel Astra Skoda Octavia.

Podobnie jak w przypadku wiosennych testów opon letnich, od teraz ocena końcowa składać się będzie z dwóch aspektów: 70% stanowić  bezpieczeństwo jazdy, a 30% tzw. wydajność środowiskowa. Oczywiście zachowanie opon na różnych nawierzchniach w dalszym ciągu pozostaje najważniejszym parametrem, jednakże na ocenę końcową składać się będzie dodatkowo cechy związane z efektywnością energetyczną oraz kompleksowo ze środowiskiem – w tym zawarte także aspekty zrównoważonego rozwoju.

Bezpieczeństwo jazdy zostało podzielone na dwie kategorie z czego:
- 30% oceny należy do osiągów na suchej nawierzchni,
- 40% to zachowanie na nawierzchni mokrej,
- 30% to zachowanie na zimowej nawierzchni (śnieg oraz lód).

Wydajność środowiskowa posiada nieco więcej składowych a konkretniej:
- przebieg  40%
- zużycie opon 20%
- wydajność (masa opon oraz zużycie paliwa) 20%
- hałas (hałas wewnętrzny i zewnętrzny) 10%
- wynik za zrównoważony rozwój 10%

W tym teście ADAC przebadał dokładnie 16 modeli różnych producentów. Prawie połowa, bo 7 modeli uzyskało ocenę dobrą, drugie 7 otrzymało ocenę zadowalającą, a dwie opony otrzymały ocenę niedostateczną. Na pierwszym miejscu w teście uplasowały się dwie opony, a są to: DUNLOP Winter Sport 5 (ocena 2.2), a także MICHELIN Alpin 6 (2.2). Podium uzupełnia GOODYEAR UltraGrip 9+ z oceną na poziomie (2.3).

Na dalszych miejscach znalazły się opony takich producentów jak: CONTINENTAL WinterContact TS 870 P (2.4), Hankook Winter i*cept RS3 (2.4),  Bridgestone Blizzak LM005 (2.4), Firestone WINTERHAWK 4 (2.5). Każda z nich zasłużyła swoimi osiągami na końcową ocenę dobrą.

Ocenę zadowalającą otrzymały odpowiednio opony  BFGoodrich G-FORCE WINTER 2 oraz FULDA KRISTALL CONTROL HP 2 – obie uzyskały ocenę końcową 2.6. Pozycję niżej uplasował się KLEBER z modelem KRISALP HP3 (2.8), a tuż za nim japoński FALKEN EUROWINTER HS02 (3.0). Z oceną końcową zadowalającą skończyły jeszcze 3 modele z każdej kategorii od budżet do premium, a są to: Barum POLARIS 5 (3.1), VREDESTEIN Wintrac (3.1) oraz UNIROYAL WinterExpert (3.2).

Niestety w tym teście dwie opony nie spisały się najlepiej kończąc z oceną niedostateczną. Tymi oponami okazały się opony budżetowe: LASSA SNOWAYS 4 (5.2) oraz AUSTONE ATHENA SP-901 (5.3). Ich zachowanie na mokrej nawierzchni oraz w zimowych warunkach pozostawiały dużo do życzenia, przez co ich pozycja w teście nie mogła być inna niż na końcu tabeli.

Ogólne bezpieczeństwo to domena dwóch opon – zwycięzcy testu czyli DUNLOP Winter Sport 5 oraz Bridgestone Blizzak LM005. W tej kategorii okazały się być najlepsze. Na poszczególnych nawierzchniach najlepszymi okazywały się: DUNLOP na suchym, BRIDGESTONE na mokrej nawierzchni, a Hankook Winter i*cept RS3 w typowo zimowych warunkach.

W drugiej kategorii czyli równowadze środowiskowej najlepszą oponą okazały się dwie pozycje: MICHELIN Alpin 6 oraz FULDA KRISTALL CONTROL HP 2. Najgorzej poradził sobie Bridgestone Blizzak LM005 a także AUSTONE ATHENA SP-901. W poszczególnych kategoriach można wyróżnić zdecydowanych liderów jak np. kategoria przebieg w której niekwestionowanym liderem została opona FULDA KRISTALL CONTROL HP 2. Zużycie opon to z kolei domena francuskiego MICHELIN z modelem Alpin 6. GOODYEAR UltraGrip 9+ z kolei okazał się najlepszy pod względem wydajności. Żadna z przetestowanych opon nie okazała się być wyjątkowo cicha lub głośna uzyskując podobne wyniki w tej kategorii.

Planując zakup opon należy przede wszystkim sprawdzić szczegółowe wyniki testów i porównać je do swoich preferencji i stylu jazdy. Istotna jest również lokalizacja w której będziemy się głównie poruszali. Biorąc pod uwagę te kwestie jesteśmy w stanie wybrać opony idealnie dobrane do swoich upodobań oraz wymagań.

Szczegółowe wyniki w tym teście przedstawiamy w tabelce poniżej.