21/02/2024

Testy opon letnich dla 215/55 R17

Wiosna to pora roku, na którą chyba każdy czeka z utęsknieniem zwłaszcza przy przedłużającej się zimie. Już wkrótce wszystko zacznie się i rozkwitać, pogoda ulegnie poprawie a dni będą coraz to dłuższe i bardziej pogodne. Zamiast śniegu częściej jednak musimy się liczyć z deszczem, a na drogach z większym ruchem, co jest związane z pojawieniem się sezonowych uczestników tj. motocyklistów, rowerzystów, ale także niektórzy kierowców, którzy w zimie przesiadają się na transport zbiorowy, a samochodem poruszają się jedynie w czasie wiosna-jesień. Lepsza pogoda nie powinna jednak uśpić naszą czujność na drodze bowiem i w okresie letnim potrafi płatać figle i zmieniać się dynamicznie niczym w górach.

Mimo, że do równonocy wiosennej, a zarazem do przyjścia wspomnianej wcześniej wiosny, pozostał jeszcze około miesiąc. Warto wcześniej zrobić rozeznanie przy wyborze odpowiedniego ogumienia na nadchodzący letni sezon. Dla większości z nas bardzo ważnym kryterium i źródłem wiedzy pozostają różnorodne testy. Jak co roku takie badanie postanowił przeprowadzić niemiecki Automobilklub ADAC decydując się sprawdzić opony w rozmiarze 215/55 R17 z indeksami prędkości W (do 270 km/h) i Y (do 300 km/h). Jest to rozmiar montowany głównie w  mniejszych SUV-ach takich jak Skoda Karoq, Toyota Yaris Cross, VW T-Roc, Fiat 500X czy Audi Q2, ale pasuje również do pojazdów klasy średniej m.in.: Renault Megane, Skoda Superb, Kia Optima, a także VW Passat.

Od poprzedniego roku ADAC wprowadził pewne zmiany w ocenach przeprowadzanych testów. W tegorocznym również będziemy mieli do czynienia z kategoriami oraz ocenami jakie zostały wprowadzone poprzednio. Ocena końcowa składać się będzie z dwóch aspektów: 70% stanowić będzie bezpieczeństwo jazdy, a 30% tzw. wydajność środowiskowa. Oczywiście zachowanie opon na różnych nawierzchniach w dalszym ciągu pozostaje najważniejszym parametrem, jednakże na ocenę końcową składać się będzie dodatkowo cechy związane z efektywnością energetyczną oraz kompleksowo ze środowiskiem – w tym aspekty zrównoważonego rozwoju.

Bezpieczeństwo jazdy zostało podzielone na dwie kategorie z czego:
40% oceny należy do osiągów na suchej nawierzchni,
60% to zachowanie na nawierzchni mokrej.

Wydajność środowiskowa posiada nieco więcej składowych a konkretniej:
- przebieg  40%
- zużycie opon 20%
- wydajność (masa opon oraz zużycie paliwa) 20%
- hałas (hałas wewnętrzny i zewnętrzny) 10%
- wynik za zrównoważony rozwój 10%

Czy przeprowadzony test opon w rozmiarze 215/55R17 wyłonił zwycięzcę spośród 16 sprawdzanych modeli?

Tak można nazwać opony Continental PremiumContact 7, które uzyskały najlepszy (dobry) wynik w całym teście z oceną na poziomie 2.0. Opony te cechują się najlepszymi właściwościami jezdnymi zarówno na mokrej jak i na suchej nawierzchni. Pod względem bezpieczeństwa jazdy nie mają sobie równych w tym teście. W przypadku wydajności środowiskowej plasuje się w połowie stawki ze średnim wynikiem 2.6.

Drugie miejsce w teście zajmuje opona Michelin Primacy 4+ z oceną dobrą w wysokości 2.1. W przeciwieństwie do opon Continental, Michelin z modelem Primacy 4+ jest jedną z najlepszych opon pod względem równowagi środowiskowej. W tej kategorii uzyskała ocenę 1.7. Nie jest to jednak opona której poświęcono osiągi, by uzyskać wynik lepszy w innej kategorii. Również bezpieczeństwo jazdy jest tu na wysokim poziomie, bowiem Michelin uzyskał ogółem 3 miejsce z oceną 2.1

Na najniższym stopniu podium dość niespodziewanie znalazła się opona koreańskiego producenta Kumho Ecsta HS52. Ona również uzyskała końcową ocenę dobrą (2.3). Można powiedzieć, że jest to bardzo dobry kompromis pomiędzy dwoma pierwszymi miejscami. Pod względem osiągów i bezpieczeństwa dorównuje oponie Michelin, w niektórych kategoriach nawet będąc lepszą propozycją, natomiast w przypadku bilansu środowiskowego jest to wynik zadowalający, podobny do tego uzyskanego przez oponę Continental. Kumho można natomiast wyróżnić za przewidywany przebieg jaki może osiągnąć model Ecsta HS52, uznany został jako najlepszy w całym teście. Należy przy okazji wspomnieć, że na oponach Continental PremiumContact 7 oraz Michel Primacy 4+ również osiągniemy wysokie przebiegi, ponieważ te opony wypadają bardzo solidnie w tej kategorii.

Kolejne miejsca tuż za podium zajęły ex equo cztery modele z każdego segmentu. Są to odpowiednio: polski akcent w postaci Dębicy Presto UHP 2 (ocena zadowalająca 2.6), przedstawiciele klasy premium czyli Dunlop Sport Maxx RT2 (2.6) oraz Bridgestone Turanza 6 (2.6), a także średnio-półkowa propozycja Fulda SportControl 2 (2.6). Wszystkie 4 propozycje można nazwać solidnymi średniakami. Niewiele bowiem brakowało, by opony uzyskały dobre oceny względem bezpieczeństwa jazdy. Spośród czterech powyższych propozycji jedynie Bridgestone został oceniany delikatnie gorzej (2.8 za bezpieczeństwo). Spowodowane jest to nieco gorszym zachowaniem na mokrej i suchej nawierzchni od najbliższej konkurencji. Dębica, Dunlop oraz Fulda sprawdziły się pod tym względem lepiej, a Dunlop Sport Maxx RT2 oraz Fulda SportControl 2 miały jedne z lepszych osiągów na suchej nawierzchni. Nowość od japońskiego producenta Bridgestone Turanza 6 nadrabia z kolei dystans swoim dobrym bilansem środowiskowym, będąc jednocześnie najbardziej ekonomiczną propozycją, zużywając najmniej paliwa z całej stawki. 

Następne pozycje są dość mocno obsadzone przez czołowych producentów i są to kolejno: Hankook Ventus Prime4 (ocena 2.7), Goodyear EfficientGrip Performance 2 (2.7) oraz Falken Ziex ZE 310 EcoRun          (2.8). Spośród tych propozycji można wyróżnić każdą z opon w niektórych kategoriach. Hankook najlepiej poradził sobie na suchej nawierzchni (ocena cząstkowa to dobre 2.5), na mokrej brylowały Falken oraz Goodyear (2.5). Co więcej amerykański producent z modelem EfficientGrip Performance 2 okazał się najlepszy w bilansie środowiskowym, wygrywając podkategorię przewidywanego przebiegu (razem z Kumho) oraz będąc na drugim stopniu względem ścieralności i zużycia paliwa. W ogólnej ocenie bilansu środowiskowego Hankook Ventus Prime4 prezentuje dobre właściwości, lokując się tuż za podium, z kolei opona Falekn Ziex ZE310 ze względu m.in. na swoją wysoką wagę osiąga jeden z gorszych wyników z całego testu.

W teście znajdziemy jeszcze kilka opon, które zostały ocenione zadowalająco. Ich końcowa ocena jest już jednak nieco niższa i plasuje się na poziomie 3.0 lub niżej. Nexen N´Fera Primus, Goodride Solmax1, a także Sailun Atrezzo ZSR2 osiągnęły dokładnie 3.0 ogólnej oceny końcowej, Semperit Speed-Life 3 uplasował się poniżej (3.1) a ostatnią oponą z zadowalającą oceną jest Linglong Sport Master (3.3).  W porównaniu do pozostałych propozycji chiński Goodride całkiem nieźle sprawdził się na suchej nawierzchni (ocena cząstkowa 2.7), jednak na mokrej okazał się najgorszy z całego testu (3.0 – to wciąż jednak ocena zadowalająca). Nexen oraz Sailun były przedostatnie w suchych warunkach, a Semperit oraz LingLong zamykały stawkę (3.5), jednak wszystkie z nich niczym nie wyróżniły się w mokrej próbie ani pozytywnie, ani negatywnie. W bilansie środowiskowym należy jednak wyróżnić z tego grona oponę Semperit Speed-Life 3, która poradziła sobie na tyle dobrze, że w tej kategorii osiągnęła trzeci rezultat spośród wszystkich gum. Pozostałe propozycje uplasowały się w okolicach, lub nieco poniżej średniej.

Ostatnie miejsce w teście zajęła opona renomowanego producenta Vredestein Ultrac. Jako jedyna uzyskała jedynie ocenę zadowalającą na poziomie 3.8. Nie jest to jednak opona niebezpieczna ze względu na swoje zachowanie na drodze. Zarówno w próbach na mokrej jak i suchej nawierzchni można powiedzieć, że poradziła sobie lepiej jak średnio prezentując dobre i bezpieczne właściwości, jednak jej bilans środowiskowy nie pozwolił na uzyskanie lepszego wyniku w końcowych rozrachunkach. Na duży minus zasługuje w przypadku Vredestein’a zużycie bieżnika i przebieg jaki można na nich pokonać. W porównaniu do najlepszych w tej kategorii na oponach Vredestein przejedziemy ponad dwukrotnie mniejszy dystans. Wg testów przewiduje się przebieg na poziomie jedynie ok 27 tys. km  w porównaniu do prawie 70tys. km względem najlepszej opony Kumho.

Kolejny rok przeprowadzone testy pokazują, że ciężko jest znaleźć idealną oponę bez żadnych wad. Nie należy też od razu którąkolwiek z nich skreślać. Ponownie przed wyborem właściwego modelu warto prześledzić szczegółowe wyniki testów zawarte m.in. w poniższej tabelce oraz odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań m.in. o swoje oczekiwania, określić indywidualny styl jazdy oraz które właściwości są dla nas najważniejsze. Wówczas wybór odpowiedniego modelu powinien okazać się dużo łatwiejszy.